Олійник Т.А.

Творче досьє

Педагогічне кредо

Досягнення учителя вимірюються кількістю учнів, які його перевершили.

                                                                            Д. Робінсон  

Тема самоосвіти та її реалізація

Використання  інформаційно -комунікаційних технологій у підвищенні ефективності уроку хімії та  результативності навчання



ЗМІСТ

Вступ

 

Відомо, що освіта - один з головних інститутів соціалізації особистості. Головна мета освіти - формування вільної, відповідальної, гуманної особистості, здатної до подальшого саморозвитку. Освічена людина, що легко орієнтується в суспільстві, що змінюється, що швидко освоює нові сфери діяльності, що володіє високим рівнем толерантності, здатний проаналізувати будь-яку ситуацію, оцінити її і прийняти відповідне рішення - це громадянин відкритого суспільства.
Використання нових педагогічних технологій у навчально-виховному процесі дозволяє вчителям реалізувати свої педагогічні ідеї, представити їх увазі колег і одержати оперативний відгук, а учням дає можливість самостійно вибирати освітню траєкторію - послідовність і темп вивчення тем, систему тренувальних завдань і задач, способи контролю знань. Так реалізується найважливіша вимога сучасної освіти - вироблення в суб'єктів освітнього процесу індивідуального стилю діяльності, культури самовизначення, відбувається їх особистісний розвиток.

 

 

Основні напрямки використання інформаційних технологій

у процесі навчання хімії


Перехід сучасного суспільства до інформаційної епохи свого розвитку висуває в якості однієї з основних задач, що стоять перед системою шкільної освіти, задачу формування основ інформаційної культури майбутнього фахівця. Реалізація цієї задачі неможлива без включення інформаційного компонента в систему  хімічної освіти.
У сучасних умовах потрібно підготувати школяра до швидкого сприйняття й обробки інформації, яка надходить, успішно її відображати і використовувати. Кінцевим результатом впровадження інформаційних технологій у процесі навчання хімії,  є оволодіння учнями комп'ютером як засобом пізнання процесів і явищ, що відбуваються в природі і застосовуються у практичній діяльності.
Педагогічна доцільність використання комп'ютера в навчальному процесі визначається педагогічними цілями, досягнення яких можливо тільки за допомогою комп'ютера, тобто завдяки його можливостям.
При навчанні хімії,  найбільш природним є використання комп'ютера,  виходячи з особливостей хімії як науки. Наприклад, для моделювання хімічних процесів і явищ, лабораторного використання комп'ютера в режимі інтерфейсу, комп'ютерної підтримки процесу викладання навчального матеріалу і контролю його засвоєння. Моделювання хімічних явищ і процесів на комп'ютері – необхідно,  насамперед,  для вивчення явищ і експериментів, що практично неможливо демонструвати в шкільній лабораторії, але вони можуть бути показані за допомогою комп'ютера.
Використання комп'ютерних моделей дозволяє розкрити істотні зв'язки досліджуваного об'єкта, глибше виявити його закономірності, що, у кінцевому рахунку,  веде до кращого засвоєння матеріалу. Учень може досліджувати явище, змінюючи параметри, порівнювати отримані результати, аналізувати їх, робити висновки. Наприклад, задаючи різні значення концентрації реагуючих речовин (у програмі, що моделює залежність швидкості хімічної реакції від різних факторів), учень може простежити за зміною обсягу газу, що виділяється, і т.д.
Другий напрямок використання комп'ютера в навчанні хімії – контроль і обробка даних хімічного експерименту. Компанія IBM розробила «Персональну наукову лабораторію» (ПНЛ) – комплект комп'ютерів і програм для них, різних датчиків і лабораторного устаткування, що дозволяє проводити різні експерименти хімічного, хіміко-фізичного і хіміко-біологічного напрямку. Таке використання комп'ютера корисно тим, що прищеплює учням навички дослідницької діяльності, формує пізнавальний інтерес, підвищує мотивацію, розвиває наукове мислення.
Третій напрямок використання ІКТ у процесі навчання хімії – програмна підтримка курсу. Зміст програмних засобів навчального призначення, застосовуваних при навчанні хімії,  визначається цілями уроку, змістом і послідовністю подачі навчального матеріалу. У зв'язку з цим, усі програмні засоби використовувані для комп'ютерної підтримки процесу вивчення хімії, можна розділити на програми:
ü                                   довідкові посібники по конкретних темах;
ü                                   рішення розрахункових і експериментальних задач;
ü                                   організація і проведення лабораторних робіт;
ü                                   контроль і оцінка знань.
На кожному конкретному уроці можуть бути використані визначені програми, виходячи з цілей уроку, при цьому функції вчителя і комп'ютера різні. Програмні засоби для ефективного застосування в навчальному процесі повинні відповідати курсу хімії профільного навчання, мати високий ступінь наочності, простоту використання, сприяти формуванню загальних навчальних і експериментальних умінь, узагальненню і поглибленню знань і т.д.[2].

Комп'ютерні технології у викладанні хімії в школі


 Поряд з підвищенням мотивації навчання за рахунок використання комп'ютера на уроці, підвищення рівня індивідуалізації навчання і можливості організації оперативного контролю за засвоєнням знань комп'ютерні технології можуть бути ефективно використані для формування основних понять, необхідних для розуміння мікросвіту (будова атома, молекули), таких найважливіших хімічних понять як "хімічний зв'язок", при вивченні високотемпературних процесів (кольорова і чорна металургія), реакцій з отруйними речовинами (галогени), тривалих за часом хімічних досвідів (гідроліз нуклеїнових кислот) і т.д. Відомо, однак, що, на даному етапі комп'ютерні технології у викладанні хімії в школі використовуються дуже рідко. Тому є причини як об'єктивного, так і суб'єктивного характеру. Серед першого типу причин, безумовно, головними є недостатня забезпеченість загальноосвітніх шкіл сучасними комп'ютерами і явно недостатня кількість відповідних комп'ютерних програм. Проте, процес комп'ютеризації шкіл хоча і повільно, але йде. Як причину суб'єктивного характеру модно згадувати так називану "компьютерофобію", що приписують вчителям - предметникам. Цей фактор представляється надуманим. В учителів-предметників є значний інтерес до використання комп'ютерних технологій, причому незалежно від віку і стажу роботи. Досвід застосування комп'ютерних технологій [3-5] у навчанні хімії в школі дозволяє стверджувати, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, як на стадії вивчення матеріалу, так і на стадії оперативного контролю за засвоєнням знань, а для цього також необхідний різноманітний асортимент педагогічних програмних засобів (ППЗ). Нові можливості, виявлені в результаті аналізу педагогічної практики використання ППЗ, дозволяють значно поліпшити навчально-виховний процес. Особливо це стосується предметів природно-наукового циклу, у тому числі хімії, вивчення якої зв'язане з процесами, схованими від безпосереднього спостереження і тому важко сприймаються дітьми. ППЗ дозволяють візуалізувати такі процеси, надаючи одночасно з цим можливість багаторазового повторення і просування в навчанні зі швидкістю, сприятливої для кожної дитини в досягненні розуміння того чи іншого навчального матеріалу [7]. Педагогічні програмні засоби, будучи частиною програмних засобів навчального призначення, забезпечують також можливість залучення до сучасних методів роботи з інформацією, інтелектуалізацію навчальної діяльності. У результаті проведеного серед викладачів анкетування, складеного по концепціях, узятим з монографії І.Роберт "Сучасні інформаційні технології в утворенні", використання даних педагогічних програмних засобів у навчанні хімії дає можливість:
1) індивідуалізувати і диференціювати процес навчання за рахунок можливості вивчення з індивідуальною швидкістю засвоєння матеріалу;
2) здійснювати контроль зі зворотним зв'язком, з діагностикою помилок і оцінкою результатів навчальної діяльності;
3) здійснювати самоконтроль і самокорекцію;
4) здійснювати тренування в процесі засвоєння навчального матеріалу і самопідготовку учнів;
5) візуалізувати навчальну інформацію за допомогою наочного представлення на екрані ЕОМ даного процесу, у тому числі схованого в реальному світі;
6) проводити лабораторні роботи в умовах імітації в комп'ютерній програмі реального  експерименту;
7) формувати культуру навчальної діяльності того, кого навчають [8].
Перераховані вище можливості змінюють структуру традиційної суб'єкт-об'єктної педагогіки [7]. А віртуалізація деяких процесів з використанням анімації служить формуванню  наочно-образного мислення, і більш ефективному засвоєнню навчального матеріалу.
Таким чином, проведені експерименти по використанню програм, що навчають та контролюють, у процесі навчання хімії, показали доцільність застосування таких засобів у навчальному процесі і необхідність продовження роботи з їхнього впровадження.
Ще один важливий висновок - важливі не тільки ППЗ, але і методики їхнього використання, тобто рекомендації з організації уроків. Як правило, для досвідченого вчителя не складає праці на основі комп'ютерної програми розробити відповідний урок. Молодим же вчителям для цього необхідна допомога у вигляді планів-конспектів, методичних рекомендацій з використання ППЗ на різних етапах уроку й у класах з різним рівнем підготовки учнів.
Таким чином, найбільш насущною задачею, рішення якої дозволить зрушити з "мертвої крапки" упровадження комп'ютерних технологій у навчання предметів природничого циклу, є розробка ППЗ і методик їхнього використання. Було б дуже корисно об'єднати зусилля зацікавлених учителів хімії з різних регіонів країни. Обмін досвідом, безумовно, прискорить комп'ютеризацію шкільного освітнього процесу [6].

Застосування комп'ютерних моделей у навчанні хімії


Серед різних типів педагогічних програмних засобів особливо виділяються ті, у яких використовуються комп'ютерні моделі. Застосування комп'ютерних моделей дозволяє не тільки підвищити наочність процесу навчання й інтенсифікувати його, але і кардинально змінити цей процес.
Моделі можуть використовувати для рішення різних задач. Р.Ю. Шенон виділяє п'ять типів моделей по функціональному призначенню: засобу осмислення дійсності, засобу спілкування, інструменти прогнозування, засобу постановки експериментів, засобу навчання і тренажу. Останній тип моделей також називають навчальними комп'ютерними моделями (НКМ).
У вивченні шкільного курсу хімії виділяють кілька основних напрямків, де виправдане використання НКМ:
Ø                                         наочне представлення об'єктів і явищ мікросвіту;
Ø                                         вивчення виробництв хімічних продуктів;
Ø                                         моделювання хімічного експерименту і хімічних реакцій.
Усі моделі, що використовуються у викладанні хімії, можна розділити за рівнем об'єктів, що представляються, на дві групи: моделі мікросвіту і моделі макросвіту. Моделі мікросвіту відбивають будову об'єктів і зміни, що відбуваються в них, на рівні їхнього атомно-молекулярного представлення. Моделі макросвіту відбивають зовнішні властивості модельованих об'єктів і їх зміну. Моделі таких об'єктів, як хімічні речовини, хімічні реакції і фізико-хімічні процеси, можуть бути створені на як рівні мікросвіту, так і на рівні макросвіту.
При вивченні хімії учні зустрічаються з об'єктами мікросвіту буквально з перших уроків, і звичайно ж НКМ, що моделюють такі об'єкти, можуть стати неоціненними помічниками, наприклад, при вивченні будови атомів, типів хімічного зв'язку, будови речовини, теорії електролітичної дисоціації, механізмів хімічної реакції, стереохімічних уявлень і т.д. Усі ці перераховані моделі реалізовані в програмах “1С: Репетитор. Хімія”, ChemLand, “Хімія для всіх”, CS Chem3D Pro, Crystal Designer, “Збери молекулу”, “Organic Reaction Animations” і ін.
Моделі хімічних реакцій, лабораторних робіт, хімічних виробництв, хімічних приладів (комп'ютерні моделі макросвіту) реалізовані в наступних програмах: “Хімія для усіх - 2000”, “Хімкласс”, ChemLab, IR and NMR Simulator і ін. Подібні моделі використовуються в тих випадках, коли немає можливості за якимись причинами здійснити лабораторні роботи в реальних умовах і немає можливості в реальності познайомитися з досліджуваними технологічними процесами.
Використання перерахованих вище програмних засобів на уроках хімії мають наступні достоїнства:
·        значний обсяг матеріалу, що охоплює різні розділи курсу шкільної хімії;
·        поліпшується наочність подачі матеріалу за рахунок кольору, звуку і руху;
·        наявність демонстрацій тих хімічних досвідів, що небезпечні для здоров'я дітей (наприклад, досліди з отруйними речовинами);
·        прискорення на 10-15% темпу уроку за рахунок посилення емоційної складової;
·        учні виявляють цікавість до предмета і легко засвоюють матеріал (підвищується якість знань учнів).
Однак деякі програмні продукти не вільні від недоліків. Наприклад, одним з головних недоліків програми “1С: Репетитор. Хімія” є відсутність діалогу учня з комп'ютером при засвоєнні ним навчального матеріалу і виконанні розрахункових задач. Це ускладнює й обмежує використання вчителем даного комп'ютерного продукту в навчальному процесі в школі.
Тільки органічне співробітництво вчителя інформатики і вчителя хімії буде сприяти поліпшенню процесу навчання хімії. На уроках інформатики учні вивчають різні інформаційні технології, представлені в пакеті Microsoft Office. Наприклад, учні, вивчаючи програму PowerPoint, можуть уже самі створити презентацію (міні-підручника у вигляді слайдів) по окремому матеріалу підручника хімії. А для реалізації можливості навчання, тестування і контролю знань учнів використовується вбудована у Microsoft Office мова програмування Visual Basic for Applications (VBA), що дозволяє розміщати на слайдах форми й елементи керування для ведення діалогу (інтерактивні майстри-шаблони)[9].

 

Можливості Інтернет для особистісного розвитку в процесі навчання


Великі можливості для особистісного розвитку надає використання Інтернет у навчально-виховному. Досвід роботи показує, що в умовах інноваційної освітньої установи, що володіє відповідною матеріальною базою застосування Internet/Intranet-технологій відкриває принципово нові можливості для пізнавальної і творчої самореалізації всіх суб'єктів освітнього процесу.
Саморозвитку вчителів різних предметів сприяє самостійне освоєння роботи в Інтернет, використання інформації, розміщеної в ньому, на уроках і в позаурочній роботі.
Учні з високим рівнем пізнавальної активності, використовуючи Інтернет, отримують розширений доступ до інформації, яка їх зацікавила Вони самостійно розшукують повідомлення про проведення конкурсів, олімпіад, конференцій, тестування і т.д.
Робота в Інтернет дозволяє навчальному закладу і кожному учаснику освітнього процесу успішно включитися в єдиний освітній простір. В даний час реалізується багатопредметний проект по дистанційному навчанню "Інтернет-школа". Важливим виховним аспектом такої мережної діяльності є усвідомлення почуття відповідальності за свою роботу, адже результат її можуть оцінити мільйони користувачів мережі Інтернет.

Технологія роботи з ресурсами Інтернет на уроках хімії

Учитель хімії може використовувати інформаційні ресурси Інтернет таким чином:
1.      Самоосвіта, тобто вивчення досвіду колег в інших містах України й інших країн. Підготовка до тематичних семінарів, шкільних і районних методичних об'єднань. (Це підвищує загальний  рівень підготовки вчителя і рівень викладання.)
2.      Підготовка конспектів і дидактичних матеріалів по новим курсам і поглиблення  змісту  традиційних курсів. Підготовка атестаційних матеріалів.
3.      Позакласна робота учнів при підготовці рефератів, доповідей, повідомлень по індивідуальним творчим завданням, при роботі з шкільними проектами.
4.     Тестування знань учнів з окремого предмета або розділу. (Для цього на деяких серверах чи сайтах є програми тестування з вільним доступом. У США й у ряді інших країн можна дистанційно у формі тестування здавати іспити в різні університети.)
5.     Демонстрація  на уроках  за допомогою телевізора або проектора, керованого комп'ютером, документів, графічних матеріалів, таблиць, діаграм з баз даних мережі.
6.     . Робота безпосередньо на уроках з навчальними інтерактивними моделями з Мережі, наприклад робота з інтерактивною таблицею елементів Д.І.Менделєєва.
7.     Участь у дистанційних предметних олімпіадах, вікторинах.
Технічно можна організувати роботу із ресурсами Інтернету на уроці в двох варіантах.
Перший  - учні можуть працювати в режимі on-lіne, тобто з  безпосереднім доступом в Інтернет, якщо комп'ютери забезпечують відносно швидкий доступ у Мережу  і завантаження документів не займає значну частину уроку. Природно, при цьому вчитель заздалегідь повин
ен  перевірити приступність цікавих матеріалів: сервери і сайти можуть бути тимчасово по різних причинах недоступні.
Другий варіант більш надійний - з  опосередкованим доступом в Інтернет. Учитель заздалегідь при підготовці уроку копіює необхідні для заняття web-сторінки в окрему папку на шкільному сервері або хоча б на одному зі шкільних комп'ютерів.
У будь-якому варіанті доступ в Інтернет для вчителя хімії підвищує і рівень підготовки самого вчителя, і рівень проведення занять і якість знань учнів. При цьому інтерес більшості учнів до комп'ютера й Інтернету підвищує мотивацію навчання. Крім того, у школярів закладаються основи того, що президент США Білл Клінтон ще в лютому 1997 р. назвав технологічн
ою освітою XXІ в. Він включив у це поняття уміння володіти комп'ютером і користуватися ресурсами Інтернету у своїй навчальній і професійній діяльності.

Навчальні програми й електронні підручники


На серверах відомих видавництв приведені проспекти навчальних програмних продуктів: репетиторів по хімії видавництва "Кирило і Мефодій www.km.ru) і фірми "1С" (www.1С.ru), електронного підручника "Шкільний курс хімії" фірми "7 Вовк" (www.7wolf.net).


Cайт "Відкрита хімія". Багато навчальних матеріалів по хімії для абітурієнтів, школярів і вчителів доводиться на сайті "Відкрита хімія" сервера "Відкритий коледж" (www.college.ru/chemіstry/). Сервер створений у 2000 р. і підтримується ТОВ "Физикон" (МФТИ). На ньому організовані системи дистанційного навчання по ряду шкільних предметів: фізиці, математиці, хімії, англійській мові, біології. У розділі хімії є електронний підручник, інтерактивні хімічні моделі, тести, інтерактивна таблиця Д.И.Менделєєва, список ресурсів "Хімія в Інтернеті". Можна зареєструватися на сервері і стати клієнтом системи дистанційного навчання.

Сайт "Хімія" на сервері Самарского університету. На хімічному сайті Самарского університету www.uіc.samara.ru/~chemіstry наведена версія електронного підручника з органічної хімії і проспект учбово-методичного комплексу по хімії, що включає "паперовий" і гіпертекстовий електронний підручник на компакт-диску для школярів і абітурієнтів.


Сайт "Хімічні програми і бази даних". Він створений на сервері Томського університету за адресою: cіty.tomsk.net/~chukov/chem/. Тут є безкоштовні навчальні програми-довідники, довідкова інформація з загальної, аналітичної й органічної хімії, добірки статей по хімії, довідкові дані по 11 елементам. Матеріали сайту постійно допрацьовуються

 

ВИСНОВОК

 

Сьогодні комп'ютери стають неодмінним атрибутом нашого життя, інформаційні технології створюють нові можливості отримання людиною знань.
Актуальність використання ІТ в навчанні хімії обумовлено тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Використання анімації і звукового супроводу в навчальних програмах впливають на декілька каналів сприйняття навчаємого (аудіальний, кінестетичний, візуальний), що дозволяє при навчанні враховувати особливості кожного учня.
Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію вивчення хімії, підвищують рівень індивідуалізації навчання, інтенсифікують процес навчання і т.д.
Введення профільного навчання диктує перехід на варіатівні освітні програми, індивідуалізацію і диференціацію освіти. У зв'язку з цим викладання хімії в класах різного профілю розрізняється не тільки по глибині викладу, але і вимагає використання новітніх технологій навчання.
 

Література

 

1.     Бабанський Ю.К. Оптимізація навчально-виховного процесу. – М., 1982.
2.     Використання концепції оптимізації в навчально-виховному процесі з хімії. – Івано-Франківськ, 1984.
3.     Малахоткіна И.Е. – Інформаційні технології у викладанні природничо-наукових дисциплін, МОУСОШ №3 р.
4.     Безрукова Н.П., Сиромятніков А.А., Безруков А.А. і ін. "Можливості використання сучасних інформаційних технологій у викладанні тем "Хімічний зв'язок" і "Виробництво чавуна і сталі" шкільного курсу хімії", Матеріали VIII Межн.конф.-виставки "Інформаційні технології в утворенні", Москва, 1998р., с.18-19.
5.     Безруков Р.А., Тищенко Н.В., Безрукова Н.П. "Oprosnik-2" - програма-оболонка для створення комп'ютерних тестів по хімії", Тези Всеросс. науч. конф. "Молодь і хімія", Красноярськ, 1998 р., с.140-141.
6.     Безрукова Н.П., Козлова Л.Я., Изместьева Н.Д., Комп'ютерні технології у викладанні хімії в школі.
7.     Селевко Г.К. Сучасні освітні технології.-М: Народне утворення, 1998р.-255с.
8.     Роберт И. Сучасні інформаційні технології в утворенні: дидактичні проблеми; перспективи використання.- М: Школ-Пресс, 1994.-205с.
9.     Непогодьєва А.А. Застосування комп'ютерних моделей і інформаційних технологій у процесі навчання хімії.

Опрацювання матеріалу (за напрямками):
1. Удосконалення професійно значимих якостей:
  • рефлексії,
  • емпатії;
  • комунікабельності;
  • інтелекту.
2. Удосконалення спеціальних і професійних якостей:
·        самоосвіта з предмету;
·        розвиток професійних знань, умінь, якостей;
·        самоосвіта з методики;
·        самоосвіта з української мови та літератури.
3. Розвиток індивідуальних рис характеру:
  • культура темпераменту;
  • розвиток необхідних психічних якостей.


Тема, назва, мета тощо
Термін
Заклад чи установа, де навчалися (або інші заходи, спрямовані на самоосвіту)
Документ
чи
результат
Курс за програмою «Intel®. Навчання для майбутнього» з використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні навчальних предметів згідно з державним стандартом загальної середньої освіти. Проектні технології.
48 -годинний курс
2006 рік
Південноукраїнський інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Сертифікат

Навчання в рамках обласної програми «Створення єдиного освітнього інформаційного простору» з використання мультимедійних навчальних програм (сертифікат).
36-годиинний курс
Південноукраїнський інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Сертифікат

Курс «Застосування дистанційного навчання в системі безперервного навчання» за кейс-технологією.
Березень  - червень 2010
Південноукраїнський інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Посвідчення

Нарада з питань розвитку шкільної хіміко-біологічної освіти у Департаменті МОУ при міністрі освіти Вакарчуку І.О.   
28.05.2009
Департамент МОУ
Виступ на педраді
Семінари-навчання, для викладання профільних курсів: «Візуальне програмування», «Комп’ютерна графіка», «Основи Internet», «Основи web-дизайну».
Жовтень-грудень 2009:
Школи Цюрупинського району
Семінари-навчання, для викладання профільних курсів
Семінари у школах Цюрупинського  району
Протягом року
Школи району
Застосування різноманітних технологій та елементів навчання
Методичні доробки
 
Назва доробку, вид
Форма представлення
Рік створення чи терміни роботи
1.      Доповідь  «Використання прогресивних педагогічних технологій у підвищенні ефективності уроків і результативності навчання»
Презентація досвіду, педрада
Грудень, 2008
2.      Використання комп’ютерних технологій під час вивчення хімії
Виступ на засіданні районної циклічної групи
Березень, 2009
3.      Доповідь «Інформаційні та мультимедійні педагогічні технології  як  засіб самоосвітньої діяльності вчителя».
Виступ
Листопад , 2009
4.      Харчова промисловість – джерело енергії життя
Інтегрований урок
Хімія + географія
Березень , 2007
5.      Творчі здібності металів
Урок  з використанням проектних технологій
Лютий,
2008
6.      Сучасні підходи до оздоровлення
Виховний захід
Листопад, 2008
7.      «Моя Брилівка: минуле, сьогодення, майбутнє…»
Засідання шкільного наукового товариства
Лютий,
2008
8.      Рослини - індикатори
Екскурсія
Червень, 2010
9.      Техніка безпеки на уроках хімії
Виступ агітбригади
Квітень, 2010
10.   Використання техніки майдмеппінгу
Буклет
Методичні рекомендації

Публікації

Назва публікації
Тип публікації (стаття, книга, веб тощо)
Назва видання для статті, видавництва для книги, гіперпосилання для сайту
Рік
Олійник Т.А., Рєшнова С.Ф. «Використання продуктивних методів при вивченні дисциплін природничого циклу у 8 класі»//(Метода. Збірник наукових праць. /За ред. М.Ф. Бойко/) . –1999. – С. 21-25.
Стаття
Херсон.
 Айлант.
1999
Олійник Т.А., Христіченко С.А. «Харчова промисловість – джерело енергії життя» //№ 20. – С. 14-22.
Методична
розробка
Хімія.
ВГ«Основа».
жовтень, 2007
Христіченко С.А., Олійник Т.А. «Харчова промисловість – джерело енергії життя» //№ 23. – С. 20-31.
Методична
розробка
Географія.
ВГ«Основа».
грудень, 2007
Бінарні уроки та зв'язок з іншими предметами під час викладання хімії /Уклад. К.М. Задорожний.-Х.: ВГ «Основа», 2008. – С. 14 – 32.  (Олійник Т.А., Христіченко С.А. «Харчова промисловість – джерело енергії життя»).
       Книга
ВГ«Основа»
червень, 2008
Олійник Т.А., «Творчі здібності металів» // Хімія. ВГ «Основа». -2008. -  № 8. – С. 24-27.
Методична
розробка
Хімія.
ВГ «Основа».
квітень,
2008
Олійник Т.А., Іванова О.Я. «Сучасні підходи до оздоровлення» // Хімія. ВГ «Основа». - 2009. -  № 4. – С.33-38.
Методична
розробка
Хімія.
ВГ «Основа».
квітень,
2009
  Позакласні заходи з хімії. Випуск 5 /Уклад. К.М. Задорожний.-Х.: ВГ «Основа», 2009. – С. 112 – 123.  (Олійник Т.А., Іванова О.Я.  «Сучасні підходи до оздоровлення»)
Книга
ВГ«Основа»
червень,
2009
Т. Олійник «Творчі здібності металів»// Хімія. ВГ «Шкільний світ».- 2009.- №16-18. – С.53-56.
Методична
розробка
ВГ «Шкільний світ»

Червень, 2009
Використання інтелектуальних карт-памяті на уроках основ здоровя в основній школі / Укладачі Н.І. Пугачова, О.Я. Іванова, Т.А. Олійник, А.А. Куденко, І.А. Шимків, І.В. Михайлецька, В.В. Іпатенко.-Херсон:ПРІП освіти педагогічних кадрів, 2009.- 63с.
Методичні рекомендації
Південноукраїнський регіональний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
Грудень, 2009

Презентації (слайд-шоу)

Назва  презентації
Форма представлення
«Не паліть листя!»
Агітаційні листівки
«Мінеральні добрива: гарант життя чи причина згуби?»
Урок - проект
Значення хімії у вирішенні енергетичних проблем
Метод «ПРЕС»