Олійник Т.А.

Діагностичні якості освітнього процесу

 Зрізи знань
 Підсумки успішності за 2007 – 2010 н.р.
Використання сучасних технологій
Методи та прийоми, що використовує вчитель:
• «показуха»;
• гра «Реклама»;
• гра «Так - ні»;
• гра «Антиреклама»;
• Використання мнемонічних правил;
• «лови помилку»;
• проекти;
• «логікон»
• мультимедійні презентації, проекти;
• реалістичні добавки…
Інформаційне забезпечення:
• НПЗ «Віртуальна лабораторія» (8-9 клас);
• НПЗ «Хімія» (8 клас);
• ПМК «Хімія» (9 клас);
• Відеофільми «Вода», «Алкоголізм», «Загадки інтелекту»; «Сто найбільших та найвизначніших відкриттів»;
• БЕН «Хімія» (8-9 клас);
• ПМК «Таблиця Менделєєва» (7-8 клас);
• Програмне середовище «Тестування»;
• Дистанційний курс «Шкільний курс з хімії» (8-11 клас);
• Готуємось до ЗНО. Хімія. Тестові завдання.

Форми проведення уроків, що використовує вчитель:
• урок-проект;
• урок-конференція;
• інтегрований урок;
• уроки з використанням мультимедіа, комп’ютера;
• урок-гра;
• урок-бенефіс;
• урок-змагання;
• урок-практична робота;
• урок-подорож …

Приклади використання: 
Мета кожного вчителя – домагатися від учнів кращого розуміння предмета, навчити їх отримувати знання, працювати на уроці. На власному досвіді переконалася, що важливе значення в освоєнні предмета відіграють хімічні диктанти як одна з форм письмової перевірки знань. Під час проведення диктантів створюється атмосфера психологічного комфорту, що досягається в ситуації успіху, коли кожен учень включений у роботу, коли незрозуміле стає доступним. Використання диктантів на уроках дає змогу: діагностувати рівень підготовки кожного учня; навчити учнів аналізувати результати своєї роботи; розвивати вміння самооцінювання та взаємооцінювання; своєчасно попереджувати відставання деяких учнів, вести систематичний облік успішності, економно витрачати навчальний час. Систематичне проведення хімічних диктантів має ще виховний і психологічний вплив. Учні звикають до того, що знання кожного з них буде перевірено й оцінено. Це привчає постійно готуватися до уроків, вдумливо вчити матеріал, виховує дисципліну праці.
Хімічні диктанти можуть мати вигляд твердження, вислову, речення   (де зроблено один, або декілька пропусків, і учні під час відповіді записують тільки слова або словосполучення). Хімічні диктанти може готувати вчитель або учень.
Наприклад: тема «Мило. Синтетичні миючі засоби»:
1.     Гліцерин – це …
2.     Жири – це …
3.     За хімічною природою жири належать до…
4.     Мило належить до класу 
5.     Тверде мило складається з …
6.     Рідке мило складається з …
7.     У промисловості для одержання мила використовують …
8.     Реакція гідролізу жиру – це…
9.     Реакція гідрування  жиру – це…
10. Реакція омилення жиру - це…
11. Поверхнево-активні речовини – це…
12. Мийна дія мила – це …
Я вважаю, що на уроках хімії доцільно використовувати невичерпну скарбницю народної мудрості; що виявляє народний гумор, розум, влучність і дотепність народного слова. Найчастіше зустрічаються у прислів`ях та приказках назви хімічних елементів та вода:
-       Від вогню, води і злої жінки – боже борони!
-       Муж з жоною – що борошно з водою.
-       Ліпше хліб з водою, ніж жити з бідою.
Народні загадки грунтуются на спостереженнях за природою та побутом.  За використанням загадок на уроках хімії їх можна поділити на групи відповідно до речовин, що в них згадуються і вивчаються в курсі хімії.
Сіль: - У воді родиться і води боїться.
          - Мене не їдять і без мене не їдять.
          - Білий камінь у воді тане.
Відгадкою може бути речовина вапно:
-       Не горить, а гасити доводиться.
-       Сире кипить, зварене мовчить.
Свічка:
-       Саме голе, а сорочка за пазухою.
-       Тіло – біле, а душа конопляна.
-       Горить стовпчик, а вугілля не має.
Крейда:
-       Не олівець, а креслить, не ручка, а пише, не фарба, а малює.
-       Білий кінь по чорному полю залиша білий слід за собою.
-       Маленьке, біленьке по чорному полю плигає і слід залишає.
Вугілля:
-       Чорне, блискуче, всіх людей гріє.
-       Кинь в землю, то не загниє, а кинь у воду, то не попливе.
-       Чорне, блискуче, у воді тоне, а в огні горить.
Папір:
-       Кинь на землю – не розіб’ється, кинь на воду – розплинеться.
Гас:
-       Як розіллєш – смердюче, як запалиш – горюче.
Цукор:
-       Схожий на лід, та в річці шукати не слід; у воді він розстане.
-       Білий, як сніг, в пошані у всіх. До рота попав, там і пропав.
-       Білий камінь у воді тане. Мед – не мед, а солодке.
-       Білий, як сніг; зубами мене кусають або у воду пускають.
Мило:
-       Любить митися і купатися, але від того тільки худне.
Можна використовувати під час уроків також ті загадки, що мають у своєму тексті згадування про хімічні елементи та речовини, формули яких знають діти. Наприклад:
-       Золотий пішов, а срібний прийшов.
-       Золоті гори літом вродились. (Скирти).
-       Серед моря-моря стоїть золота комора. (Місяць).
-       Ой за полем, за горами  золота нагавка в’ється. (Блискавка)
-       Бик рогатий, на залізо багатий, їжу хапає, а сам голодає. (Рогач)
-       Зуби залізні увесь ліс розгризли (Пилка).
-       Залізний ніс, дерев’яний хвіст (Сокира).
-       Залізний будиночок, а в нім вісники живуть. (Поштова скринька).
Зустрічаються назви хімічних елементів також у головоломках, шарадах та інших різноманітних запитаннях. Наприклад:
-       Що важче: пуд пір’я чи пуд заліза?
Багато в усній народній творчості загадок, приказок, які можна використовувати на уроках під час вивчення хімічних явищ:
-       Іржа їсть залізо, а печаль – серце.
-       І сокира лежачи ржавіє.
-       Ледачий плуг ржавіє, ледача людина хворіє.
Описується також таке хімічне явище, як горіння:
-       Вогонь вогнем не загасиш.
-       Вогонь – цар, а вода – цариця.
-       У вогні залізо сталиться.
-       Із малої іскри великий вогонь буває.
  Існують різні дидактичні ігри – кросворди, ребуси, шаради, доміно, лото, «ворожіння на ромашці» та ін.
Розгадування кросвордів – одне з найпоширеніших захоплень молоді. Слово «кросворд» - англійського походження, українською перекладається як «хрестослів». Кросворди допомагають поглибити знання з хімії. Використовую легкі запитання, й такі, правильно відповісти на які учні зможуть, звернувшись до довідників, енциклопедій, словників, науково-популярної літератури. Це допоможе розшири знання з хімії й загальний кругозір. Кросворд – це гімнастика  для розуму. Використовую кросворди на різних етапах уроку й практикую домашні завдання на кращий та оригінальніший  кросворд. Наприклад:

«Підбираємо і вигадуємо афоризми»
Ви знаєте чимало афоризмів, що у стислій формі можуть точно та яскраво охарактеризувати об’єкт чи явище, наприклад: «Періодична система, як ноти для сонати Бетховена». Подібні афоризми з успіхом можна використовувати на уроках хімії; практика свідчить, що вони легко запам’ятовуються, допомагають засвоювати матеріал, підвищують інтерес до навчання. Ще більший ефект досягається в тому випадку, коли учні самостійно добирають афоризми з літератури, періодичних видань або вигадують їх. Можна провести конкурс афоризмів, під час якого будуть відбиратися найбільш влучні порівняння, що містять істотні й цікаві характеристики хімічних  явищ та властивостей речовин.
Приклади. «Ліс – зелене золото», «Добрива – вітаміни для рослин», «Сіль – їстівний мінерал», «Нафта – чорне золото», «Ерозія – хвороба грунту», «Цукор – солодка смерть».
Проведення гри передбачає попередню самостійну роботу учнів з основною та додатковою навчальною літературою, дає змогу звернути увагу на деякі питання, що часто не висвітлюються у навчальному процесі за браком часу, формує вміння швидко визначити основний зміст запитання та відповідати по суті проблеми.
Значно урізноманітнює роботу вчителя і учнів гра «Реклама». Для такої гри  потрібно дві команди. Можна також грати із сусідом по парті. Інший варіант – весь клас грає проти одного чи двох учнів. Завдання записати в робочий зошит максимальну кількість реальних функцій чи якостей якогось явища, об’єкта, речовини. Наприклад:
-       описати функції якогось класу сполук;
-       попросити за 2-5 хвилин придумати девіз класу речовин, чи якоїсь конкретної речовини.
Складання сенкану (білий неримований вірш). Наприклад:
1.     Жир
Рідкий, твердий,
гідролізується, гідрується, окислюється.
Гідролізуючись, утворює гліцерин, мило.
Мило, їжа, сировина.
«Хто швидше» (індивідуальна робота). Складання сенканів за варіантами:
1.     Смог.
2.     Озонова діра.
3.     Кислотні дощі.
4.     Парниковий ефект.
5.     Демографічний вибух.
6.     Ерозія ґрунтів.
Інтерактивний прийом «Вибери головне». Відірвіть з ромашки пелюстки із зайвими поняттями, мотивуйте свою позицію:
-       кислотні дощі;
-       демографічний вибух;
-       смог;
-       ерозія ґрунтів;
-       озонові дірки;
-       створення заповідників;
-       парниковий ефект;
-       акліматизація;
-       розселення тварин.
Методичний прийом «Лови добавку»:
1.     Ацетилен. Уперше цей газ був виділений Едмундом Деві в 1836 році в результаті розкладу водою калій карбіду. Газ горить на повітрі яскравим кіптявим полум’ям. Ще в 1895 році Ле Ательє виявив, що, згоряючи в кисні, він дає дуже гаряче полум’я (до 3000°С), тому його використовують для зварювання та різки тугоплавких металів.
2.      Каучук. Ця органічна речовини може бути як природного, так і синтетичного походження. Її одержують шляхом полімеризації дієнів або за методом Лебедєва з етилового спирту. З нею людина була знайома здавна, зокрема збереглися відомості про існування виробів з цього матеріалу в тропічних країнах Америки. Добували цю речовину з молочного соку дерева гевеї. У наш час вона застосовується для виготовлення автомобільних та велосипедних камер, покришок, гумового взуття та медичних виробів (грілки, катетери, зонди). Про яку сполуку ми з вами сьогодні говоритимемо.
3.     Карбон і Силіцій. Алотропні форми Карбону. «Усі заможні жінки люблять прикрашати себе коштовностями з обробленого коштовного каміння». Друге висловлювання. «Ми живемо в країні з багатими природними ресурсами. Ця корисна копалина не дає замерзнути нам узмку..» Про що йдеться. Що спільного між цими двома речовинами? Чи є на землі ще речовини, пов’язані з попередньо переліченими з хімічної точки зору?
Прийом «Металічний калейдоскоп» Наприклад:
   1. Чим визначаються хімічні властивості металів?
    2. Перелічіть метали, що входять до складу організму людини.
    3. Визначте зайвий елемент серед наведених: K, Al, Na, Ca. Поясніть.
    4. Хто з видатних учених склав витискувальний ряд металів, який названо його іменем?
    5. Який елемент розміщено не на своєму місці: Na, Zn, Fe, Cu, Pb? Поясніть.
    6. Слово – срібло, а мовчання - …
    7. Який елемент входить до складу гемоглобіну?
    8. Яка речовина використовується і у літакобудуванні, і в обгортці шоколаду.
Гра «Так чи ні»(Якщо ви згодні з твердженням, то хлопніть у долоні, якщо ні – не хлопайте)
1. Метали в періодичній системі містяться в лівій нижній частині.+
2. На зовнішньому енергетичному рівні металічних елементів містяться 4-6 електронів. –
3. Метали – тверді речовини. +                                                                                 
4. Причиною електро- і теплопровідності металів є наявність металічного хімічного зв’язку. +
5. Взаємодіючи з киснем, метали утворюють оксиди, пероксиди.+
6. Взаємодія металів із солями відбувається згідно з електрохімічним рядом напруг. +
Хімічний лабіринт
 1.Знайди виграшний шлях. Метали головних підгруп
Cu
Fe
Ba
Ca
Al
Ge
Ag
Ni
Co
2.Виграшний шлях – метали тріад
Au
Na
Cu
Fe
Pt
Ca
K
W
Ir
Прийом «Знайди пару»
1.Вкажіть пари речовин, реакція між якими в розчині відбувається. Запишіть рівняння реакцій. Вкажіть окисник та відновник.
1. Mg   i   CuSO4
2. Ag   i    Hg(NO3)2
3. Al   i     ZnCl2
4. Hg  i     Pb(NO3)2
Прийом  «Точка зору».
Вам представлена продукція молочної галузі  підприємств Херсонської області. За якими критеріями ви будете робити вибір як споживач ? Відповідь обґрунтуйте.
Очікувана відповідь. (Маса, ціна, виробник, екологічний фактор(Кримський титановий завод, Південноукраїнська АЕС, Цюрупинський целюлозно-паперовий завод, Скадовський молокозавод), прозорість упаковки, колір вмісту, шматочки фруктів, сам вміст, яскравість і привабливість упаковки, дата виготовлення).
«Логікон». Встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Експерти. Вирішіть проблему, в результаті якої відбуваються процеси перетворення, підібравши відповідні слова.
Над трьома крапками напишіть відповідні слова у схемі на сторінці 13
Гній →…→…→…→ Морозиво
Молоко →…→…→…→ Творог
Селітра→…→…→…→…→ Чіпси
«Мозкова атака». Запитання в контейнерах
1.     Що ви розумієте під висловом : «Пиво – это жидкий хлеб».
2.     «Губит людей не пиво , губит людей вода». Чи актуально це для  селища Брилівка, у якому ми з вами проживаємо ?
3.     В ложці ліки, а в стакані-отрута. Про що так говорять?
4.     Як ви розумієте фразу Сократа: «Людина їсть, щоб жити, а не живе, щоб їсти» ?
5.     У зв’язку з епідемією грипу, які б ви порекомендували вживати продукти харчування, для підвищення імунітету та профілактики захворювання ? До яких галузей промисловості їх відносять ?
6.     Подивіться на карту України, де показано області з високим йододефіцитом, та низьким йододефіцитом. Чому в Херсонській області низький йододефіцит?
«Пінг-понг»         
Жителі країни ставлять вам запитання, а ви дуже швидко посилаєте їм відповідь.
1.           Що таке оксиди?
2.           Що таке кислоти?
3.           Як класифікують кислоти?
4.           Що таке солі?
5.           Як утворюються назви солей?
6.           Що таке основи?
7.           Чому дорівнює число ОН-груп у молекулі основ?
8.           Що таке індикатори?
«Ключ-пропуск»             
Позначити значком на відрізку номер положення, з яким ви не згодні.
1.    Вода – найпоширеніший на Землі оксид.
2.    Усі кислоти містять у своєму складі Оксиген.
3.    Кислоти змінюють забарвлення індикаторів.
4.    Усі основи розчинні у воді.
5.    Оксиди – це складні речовини, до складу яких входить Оксиген.
6.    Солі – це різнобарвні тверді кристалічні речовири.
7.    Усі метали реагують із кислотами.
8.    У лужному середовищі фенолфталеїн стає малиновим.
9.    Розчинні у воді основи – це луги.
10.                      Назви солей складаються з назв кислотного залишку.
11.                      Н3  - формула сульфатної кислоти.
12.                      Сіль хлоридної кислоти називається хлоридом.


Прийом «Упізнай мене».
Із запропонованої фрази відгадати елемент, продукцію підгалузей харчової промисловості, прізвище вченого, форми організації праці тощо.
1.     Сімнадцята дитина в сім`ї, хворів на туберкульоз, лікарі порадили поїхати до Криму, мовляв там повітря лікує. Працюючи у Сімферополі вчителем, він завоював любов та пошану у місцевих жителів, які допомогли йому одужати. На знак вдячності він подарував рецепт 40 % розчину. Назвіть прізвище вченого та розчин, який він подарував Криму.(Менделєєв, горілка).
2.     Відома споживачам торгова марка, що вже завоювала певну частину продовольчого ринку. Наведіть приклад.
3.     Він входить до складу молока, кефіру, яблука, надає крові червоного забарвлення. Про який елемент йдеться? (Ферум)
4.     Від нього шкіра гладенька та шовковиста, він входить до складу пива. Про який елемент йдеться ? (Цинк)

Відгуки про роботу вчителя
1. Результати анкетувань учнів
Результати діагностики учнів 7-х класів за методикою «Карта інтересів» А.Е. Голомштока.
Брилівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Строк проведення: лютий-березнь.
Мета: проаналізувати інтереси учнів 7-х, 9-х класів близькі до того чи іншого виду професійної діяльності.
Дані, отримані за допомогою цієї методики, дозволили виявити не тільки коло інтересів учнів, але й ступінь їхнього вираження, що має особливе значення у формуванні вибору майбутньої професії.
Найцікавіші області, які виділили учні 7-х класів.
У діагностуванні брали участь 7а- 30 учнів, 7б- 30 учнів.
Всього – 60 учнів.
Анкетування учнів 9а, 9б, 10а, 10б, 11а, 11б класів
Мета: визначити особливості пізнавальних інтересів учнів та їх орієнтацію на предмети природничого циклу.
Всього анкетовано: 118 учнів.
Дата: 10.02.09. Практичний психолог: Ляка Н.А.
Предмет : хімія.
9а- 24 учні 10а – 18 учнів. 11а- 18 учнів
9б – 23 учні 10б – 21 учень. 11б – 16 учнів

Результати анкетування учнів 9-х класів

Результати анкетування учнів 10-х класів
Результати анкетування учнів 11-х класів




 2. Випускників школи

3. Голови ради школи
Учителька всю навчально-виховну роботу будує на основі співдружності з учнями та їхніми батьками, залучає їх до участі в підготовці й проведенні позакласних заходів, проводить роботу з вивчення екологічних проблем, виступає з лекціями з питань природокористування.
Тетяна Анатоліївна має великий авторитет серед учнів і батьків.

Голова ради школи_______________ О.Я. Іванова

4. Директора школи
Олійник Тетяна Анатоліївна досконало володіє сучасними інформаційними технологіями та інтерактивними методиками, використовує оптимальні прийоми організації навчальної діяльності, кваліфіковано реалізує дидактичні принципи навчання на різних етапах уроку, зацікавлює учнів вивченням хімії.
Учителька велику увагу приділяє розвитку творчих здібностей учнів, системно працює з обдарованими дітьми, виховує почуття патріотизму, відповідальності за майбутнє України.

Директор школи ______________________________ Л.Є. Трухіна

5. Рецензія на портфоліо
Рецензія на портфоліо Тетяни Олійник